ODŻYWIANIE

 

 

Jedzenie to jedna z większych przyjemności dnia codziennego ale także, jeden z kluczowych elementów decydujących o stanie naszego zdrowia. Dlatego tak ważnym, jest by jeść zdrowo.

Już dziś podejmij świadomą decyzję w sprawie zdrowego odżywiania. To jeden z 80% czynników, które mają wpływ na zapadalność na choroby sercowo-naczyniowe, a które możemy kontrolować!

 

 5 zasad zdrowego odżywiana

 

Jedz warzywa i owoce

Docelowo 7-10 porcji dziennie. To naturalne źródło witamin, minerałów i antyoksydantów.

Wybieraj pełne ziarna

Są pełne mikroelementów w tym żelaza, fosforu, potasu i wapnia. Zawierają zdrowe tłuszcze i błonnik. Wszystkie te elementy podczas obróbki ziaren giną. Dlatego tak ważne jest, by wybierać pełne ziarna.

Jedz zdrowe białko

Białko jest niezbędne organizmowi do budowy i odbudowy tkanek. Powinno stanowić 15-20% wartości energetycznej spożywanych posiłków. Dobrze jednak by pochodziło z produktów wartościowych, np.: chudego mięsa, ryb, jaj, warzyw strączkowych czy tofu.

 

Zrezygnuj z wysokoprzetworzonych posiłków

Produkty te zawierają wysoką zawartość tłuszczów, cukrów i soli, które negatywnie wpływają na nasz organizm. Ogranicz więc spożywanie gotowych dań, szczególnie typu fast food.

Unikaj słodzonych napojów

Soki i napoje gazowane to przede wszystkim cukier i substancje konserwujące. Zamień je spożywaniem dużej ilości wody mineralnej, zielonej herbaty czy naparów ziołowych.

 

 

 

Co daje zdrowa dieta?

Stosowanie zdrowej diety ma ogromny wpływ na nasz organizm pozwala kontrolować:

  • Poziom cholesterolu we krwi
  • Poziom cukru we krwi
  • Ciśnienie krwi
  • Wagę

Poza tym racjonalne i zbilansowane odżywianie zapewnia nam energię na cały dzień. Pamiętaj, jedz mało a często – najlepiej 5 posiłków dziennie.

 

 

 

Słowniczek

zdrowej diety

 

Antyoksydanty

inaczej przeciwutleniacze. To naturalne substancje mające właściwości antynowotworowe.

 

Mikroelementy

to składniki pokarmowe zwane lipidami. W spożywczych lipidach występują kwasy tłuszczowe nasycone oraz nienasycone. Szczególnie te nienasycone potrzebne są do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Tłuszcze

to składniki pokarmowe zwane lipidami. W spożywczych lipidach występują kwasy tłuszczowe nasycone oraz nienasycone. Szczególnie te nienasycone potrzebne są do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Białko

podstawowy składnik odżywczy i kluczowy element budulcowy żywych organizmów. Mogą zawierać żelazo, fosfor, potas i inne cenne składniki. To ważny element diety.

 

Węglowodany

to inaczej cukry: glukoza, laktoza, sacharoza, fruktoza i inne. Są niezbędne organizmowi do wytwarzania energii, nie powinno się ich jednak spożywać w nadmiarze.

 

[?] co nowego?
dieta DASH
Dieta DASH - czy to recepta na zdrowie?
Dieta DASH, to jedna z najlepiej poznanych i przebadanych diet w historii medycyny. Dlatego od lat jest szeroko stosowana w zapobieganiu i leczeniu chorób układu krążenia w krajach anglosaskich.
czytaj więcej


kampania Kampania “Zapobiegam.pl”
organizowana jest przez Fundację
Udaru Mózgu.
Fundacja Udaru Mózgu
ul. Milionowa 14, 93-113 Łódź

infolinia: 48 605 647 600
info@fum.info.pl
www.fum.info.pl
2018 FUNDACJA UDARU MÓZGU - Wszelkie prawa zastrzeżone     |     projekt: www.wpoldodziewiatej.pl